Entrevista :: Marc Moreno

Tothom és potencialment corruptible, això és una evidència, el que passa  després ja és elecció de cadascú, donar el pas o no quan tinguis l'oportunitat de ser-ho. Perquè aquesta és la part important de la pregunta: si se't presenta l'oportunitat real de ser corrupte, tu ho series? Marc Moreno. 


Marc Moreno acaba de publicar la seva tercera novel·la. Els silencis dels pactes, una història de corrupció situada en un poblet i protagonitzada per una periodista que veurà com la seva vida córrer perill, mentre es debat entre una carrera professional d'èxit i una vida familiar plena. Marc Moreno és director i editor de Llibres del Delicte. Amb ell parlem de la seva obra però també de la situació del gènere negre català


Els silencis dels pactes és la teva última novel·la. Com creus que has evolucionat com a escriptor des dels teus primers escrits?
Crec, i espero, que l'evolució sigui visible des de la primera novel·la. Els silencis dels pactes és la tercera que publico i crec que alguns errors clàssics de l'escriptor novell ja són història, en aquest punt. Em queda moltíssim per evolucionar, em queda molt per llegir, gent de la qual pots aprendre quan xerres amb ells, quan vas a les presentacions o a taules rodones. La carrera d'un escriptor és una cursa sense línia d'arribada on has de gaudir cada pas que fas i on has de tenir la voluntat d'assolir el teu objectiu, que ha de ser escriure els millors llibres possibles encara que siguis conscient que mai arribaràs a la meta.

Quin és el teu proper repte en aquest sentit?
Millorar els llibres que faig i sorprendre el lector. Sempre dic que no hem d'oblidar que la literatura ha de ser entretinguda, atractiva i engrescadora per al lector, així que si l'escriptor no és capaç d'oferir un llibre amb aquestes característiques, millor compra't unes vambes de 200 euros i fes-te runner, ara que està tan de moda. Tinc al cap escriure una novel·la amb capítols en present, passat i futur, però tot està en una fase molt inicial i abans hauria d'acabar una novel·la de joves sense ofici ni benefici que estic corregint des de fa temps.

Les teves novel·les són curtes, però tenen moltes trames i un gran ritme. Menys és més en literatura?
Si el que busques són llargues i feixugues descripcions que tallen el ritme a la trama, no sóc el teu escriptor. M'agrada que els llibres estiguin plens de girs, d'acció, de moviment, vull que passin coses en cada pàgina i no entenc els capítols de transició. M'encanta quan algú em diu que va estar llegint un llibre meu fins a les tantes de la matinada perquè cada capítol que acabava deia; "va un altre capítol, a veure què passa". Aquesta és la màgia de la literatura, enxampar el lector i no deixar que tanqui el llibre. O que se'l llegeixi en un cap de setmana. Vol dir que estàs fent bé la teva feina.

Els silencis dels pactes a més té una estructura innovadora dins el gènere negre. Sabem qui és l'assassí al primer capítol. Els lectors del gènere accepten bé les novetats en l'estructura?
Aquest ha de ser un dels reptes dels autors i editors de gènere negre: saber combinar novel·les de tall més clàssic, que presenten les estructures i convencions que et demana el gènere des de fa cent anys, amb noves apostes pel que fa al format, a l'estructura, al llenguatge, a les trames... el lector de novel·la negra és molt competent i sap el que vol, però és la nostra feina intentar buscar noves fórmules que el puguin engrescar i que l'entretinguin i el sorprenguin. Com a escriptor ho intento sempre, i com editor de Llibres del Delicte també, on per exemple acabem de publicar La reina de diamants, una novel·la molt original escrita per quatre autors que es fiquen en la pell de quatre personatges d'una història, i està agradant moltíssim.



Si descobrim l'assassí al principi, quin és l'objectiu més important de la novel·la?
Els silencis dels pactes no és una novel·la d'enigma i per tant la investigació no és el centre de la trama, és tan sols una part més de totes les relacions que es van generant a partir de l'assassinat de la primera pàgina. Volem descobrir tot el que es deriva del crim inicial, com es relacionen entre ells els personatges que tenen alguna cosa a veure amb l'assassinat, directament o indirectament, i quins esdeveniments es generen. Les actuacions de tots ells estan condicionades pel fet delictiu viscut, ja que la majoria dels personatges no acostumen a estar al marge de la llei.

I un altre dels ingredients que no pot faltar dins el gènere és la crítica social. Com editor, creus que és el més important de la novel·la negra?
No és que la crítica social sigui el més important o no de la novel·la negra, és que forma part d'ella i si el que volem és fer un retrat del món que ens envolta a partir d'uns fets delictius o de les misèries que tota societat amaga, la crítica social apareixerà tard o d'hora. No sé si cal forçar o no, l'aparició de la crítica social, però crec que en la majoria de casos acaba sortint per la mateixa història. 

La corrupció és una de les grans protagonistes. Tots som susceptibles de ser corruptes? 
I tant! Tothom és potencialment corruptible, això és una evidència, el que passa que després ja és elecció de cadascú donar el pas o no quan tinguis l'oportunitat de ser-ho. Perquè aquesta és la part important de la pregunta: si se't presenta l'oportunitat real de ser corrupte, tu ho series? Per sort o per desgràcia la majoria de nosaltres no ens veurem mai amb la possibilitat de desviar uns quants milions a Suïssa o Andorra. 

I la professió del periodista també rep la seva part. Un sector molt relacionat amb la corrupció. 
Fins ara a les meves novel·les els periodistes sempre havien estat els bons, suposo que per gremialisme, però a Els silencis dels pactes, tot i que no són els dolents, tampoc no apareixen com nens virginals que no han trencat mai un plat. La realitat és que els mitjans de comunicació són empreses amb interessos econòmics i polítics determinats on els periodistes s'han d'adaptar al que mani el propietari si volen mantenir la feina i el sou. Això genera actituds periodístiques poc netes que poden comprovar en qualsevol tertúlia de les que fan diàriament o en les línies editorials de molts mitjans. 

Com a editor de Llibres del delicte, com veus la novel·la negra catalana? 
Amb optimisme i d'una manera molt positiva. Això no vol dir que pensi que el pròxim llibre que publiquem a Llibres del Delicte sigui un best-seller, sóc realista i encara falta molt, però tinc una visió positiva del panorama perquè ens hem ajuntat una sèrie d'escriptors, d'editors i d'aficionats al gènere que estem intentant potenciar la lectura de la novel·la negra en català i estem molt involucrats. I per sort la resposta dels lectors és molt receptiva, que és el que importa. Penso que si nosaltres continuem presentant bona novel·la negra en català, cada cop hi haurà més lectors que apostin sense complexes per l'escriptor català. 

Com creus que ajuda a la seva difusió el festival Tiana Negra? 
És bàsic. La tasca del Tiana Negra ha estat clau per presentar els nostres llibres al lector i tenir un canal de difusió importantíssim, però també per saber nosaltres mateixos com escriptors o editors del gènere, que tenim un espai a partir del qual organitzar-nos i fer créixer la literatura feta al país. Estic contentíssim de poder celebrar ja la tercera edició i m'agrada veure el Tiana NEgra com un esdeveniment consolidat que hi ha gent que espera amb ganes. Tenim un llarg recorregut per davant i és d'agrair que una ciutat com Tiana s'hagi involucrat amb la literatura del país, no només institucionalment, sinó també tots els veïns i associacions. 

Gràcies Marc. 
Entrevista de Laura Garcia.
Presentació de Els silencis dels pactes dissabte 24 de gener a les 12.00. 

0 comentaris:

Sisena edició del Tiana Negra el 19 i 20 de novembre de 2018

Programa

·Subscriu-te via correu-e

Introdueix el teu correu electrònic:

Amb la col·laboració de:

·Seguidors