Entrevista :: Jaume Benavente

"Sempre m'ha interessat el perquè del mal, així com la seva concreció en el crim, que és el que fa que un individu caigui a l'abisme. El mal existeix a la nostra societat, forma part de la psicologia dels seus individus, i escriure sobre això també és literatura sobre la condició humana." Jaume Benavente. 
Fotografia de Maria Tortajada. 

Jaume Benavente és autor d'una quinzena de títols, entre els quals destaquen el llibre de relats L'ajudant de Kepler, les novel·les Masurca de Praia, Nocturn de Portbou i Llums a la costa, els llibres de viatges Viatge d'hivern a Madeira i Dietari de Porto, així com les novel·les negres Lluny d'aquí, El quadern de Nicolaas Kleen i Dibuix a les fosques, els dos últims títols protagonitzats per la inspectora Marja Batelaar. Ha participat al Tiana Negra des de la seva primera edició, i torna per parlar-nos de la seva darrera novel·la Dibuix a les fosques


Com comença la relació de Jaume Benavente amb la inspectora Marja Batelaar, protagonista de El quadern de Nicolaas Kleen i Dibuix a les fosques
Vaig tenir molt clar el seu perfil i el seu univers des del mateix moment que vaig decidir escriure també gènere negre. Volia un personatge a partir del qual fer el relat (segons com, diria la pintura) d'un determinat món europeu, algú amb qui em pogués identificar anímicament. Havia de ser una dona, per fugir dels patrons més clàssics de l'investigador masculí, i jove, perquè amb permetés un cert recorregut en una sèrie de novel·les. 

Com definiries a la inspectora Batelaar? Què la fa tant inquietant? Com et vas inspirar per crear-la? 
És una dona tímida, solitària, intel·lectual i intuïtiva, natural d'Amsterdam, d'origen jueu, amb avantpassats a Porto. Aficionada a l'Art i la Literatura, comparteix algunes de les meves afinitats en aquests camps (la pintura de León Spilliaert, el cinema de H. G Clouzot o els llibres de Mia Couto, Patrick Modian i Lawrence Durrell). Marja Batelaar, filla d'una fotògrafa i un arquitecte, pels seus orígens familiars potser no hauria de ser policia, però el misteri latent de l'assassinat d'un germà seu l'obsessiona, fins al punt d'acabar formant part de la Unitat d'Homicidis de la Policia d'Amsterdam, com a inspectora que dirigeix un petit grup d'investigació. A més a més, una vida sentimental complicada li dóna un punt d'incertesa i ambigüitat que espero que resultin intrigants. 
És un personatge inquietant perquè és complex i pateix una desubicació amb el seu entorn. La seva família viu una diàspora a causa de l'assassinat del germà, però Marja Batelaar tracta de mantenir vincles amb aquesta família escampada en diferents llocs del món, lluny d'Holanda. 
Per dibuixar el personatge no em vaig inspirar en cap persona concreta, sinó que va sorgir dels meus passejos per Amsterdam. De seguida vaig imaginar Marja Batelaar vivint al barri bohemi del Jordaan. Alta i prima, vesteix anorac i texans, esportista, va amunt i avall amb la seva bicicleta, neda a la piscina i fa running. Dedica moltes hores a la lectura, passeja pel Jordaan o el camp, o bada en algun cafè. Té pocs amics, entre els quals havia de destacar Louise, una artista nordamericana, que de vegades l'acompanya a les seves escapades de cap de setmana a una caseta al petit poble d'Uitdam, a pocs quilòmetres d'Amsterdam. En Jordi Fernando, editor de Meteora, quan imagina el personatge, hi veu l'actriu neerlandesa Famke Janseen. Podria ser. 

Per què situes les teves novel·les negres a Amsterdam si ets de Barcelona? Què hi trobes en aquella ciutat i cultura que no ho trobis aquí? 
Abans de res, vull explicar que he escrit novel·les com Nocturn de Portbou i Lluny d'aquí el paisatge de les quals és, en bona part, Barcelona. Tot i així, a mi m'agrada crear la meva pròpia geografia literària, un continent d'ús personal, sense sentir-me limitat per un veïnatge administratiu que, per altra banda, sempre és molt relatiu. Escrivim des d'allò que ens intriga, que ens resulta misteriós, des de les afinitats (i també des de les repulsions, és clar). Amsterdam és un dels noms claus de la meva geografia d'afinitats, com ho són Lisboa, Porto, Budapest, les illes de Madeira i Pico, Portbou, Berlín i, des de fa ben poc, Valparaiso. Amsterdam és una ciutat d'aigua (em fascinen els rius cabalosos, navegables), cosmopolita, amb un component jueu important, un escenari esplèndid per projectar la meva mirada sobre Europa i els temes que m'interessen. 

L'atmosfera i el paisatge són molt importants dins les teves novel·les. L'entorn condiciona les persones i els crims?
Són fonamentals. Diguem-ne que intento que siguin trets definidors del meu estil. Un escriptor, més bo o més dolent, és el resultat de la seva mirada, de la percepció que té del món i això, al llarg dels anys, es concreta en un estil. El meu, gira al voltant del suspens, del dubte, així com de la creació de l'atmosfera que pertoca a cada llibre i de la influència del paisatge en l'individu i en les diferents societats. El paisatge, de fet, pot esdevenir un veritable personatge, com acostuma a ser en els meus llibres. Pel que fa al gènere negre, el paisatge també pot determinar el crim. 

Les teves novel·les respiren un aire malenconiós i enigmàtic. És un recurs estètic que et defineix com a autor? 
Des de la meva perspectiva, la literatura, més que indústria o professió, és Art, i la malenconia és consubstancial a la creació artística. Per altra banda, els universos que m'interessen són habitats per personatges enigmàtics i això acaba definint l'esperit i la textura de la meva narració. 

Per què et decideixes el 2010 a començar la teva pròpia aventura amb la novel·la negra? 
Sempre m'ha interessat el perquè del mal, així com la seva concreció en el crim, que és el que fa que un individu caigui a l'abisme. El mal existeix a la nostra societat, forma part de la psicologia dels seus individus, i escriure sobre això també és literatura sobre la condició humana. En la meva manera d'entendre el gènere negre, no es tracta tant de delictes o crims (habitualment assassinats) i processos policials per resoldre'ls, sinó de fer que a través de la investigació puguem explorar el món i el nostre propi jo. Des d'aquesta aproximació meva al gènere negre, l'univers de Marja Batelaar, malgrat el crim, forma part de la mateixa mirada, del mateix paisatge, que la resta dels meus llibres. 

Com veus l'estat de forma de la novel·la negra catalana? 
Crec que gaudeix d'un bon estat, amb veus consolidades que tots coneixem i de noves que, a poc a poc, van trobant el seu espai, des d'interessos i sensibilitats ben diferents. Hi ha un gran ventall d'autors perquè cada lector en trobi el seu. 

Tu, que ja has participat en altres edicions del festival, com veus la iniciativa?
Em sembla una idea magnífica, m'agrada molt formar-ne part. S'han de potenciar festivals així (i també d'altres gèneres, és clar). Espero que es mantingui i que guanyi presència en els mitjans de comunicació i entre el públic lector. 

Marja Batelaar viurà una vida llarga i plena, literàriament parlant? Estàs treballant en la nova entrega? 
Marja Batelaar és un dels meus personatges més estimats, amb el qual sento una forta identificació. Acostumo a dir que Marja Batelaar sóc jo. Per poc que pugui i tingui el suport editorial i de lectors, continuaré escrivint les seves novel·les. Ara, però, estic pendent de l'evolució de la nova edició de Nocturn de Portbou, tinc una novel·la inèdita al calaix i estic escrivint a partir del meu darrer viatge a Xile, i tinc altres projectes dels quals m'estimo més no parlar encara. El misteri no és una qüestió de màrqueting, sinó de prudència, i alhora una forma de ser. Escriure és una pulsió, un escriptor viu amb aquesta realitat mental i física, però hem de meditar molt la freqüència de la publicació. A finals del 2016 o principis del 2017, potser seria el moment de lliurar a Meteora la tercera entrega de la sèrie. 

Moltes gràcies Jaume. Ens veiem a Tiana Negra 2015
Entrevista de Laura Garcia. 

:: Jaume Benavente participarà a la presentació de Novetats Negres del festival. 
Dissabte 24 de gener a les 12.00 h .

0 comentaris:

Torna el Tiana Negra el 20 i 21 e gener de 2017

Programa

·Subscriu-te via correu-e

Introdueix el teu correu electrònic:

Amb la col·laboració de:

·Seguidors