Entrevistes :: Juli Alandes - EDICIÓ 2014

"Tiana Negra és, senzillament, imprescindible. Negra i catalana. Necessària, perquè la catalanitat, a València com a Barcelona, no pot ser un complement. I la participació valenciana m' hi sembla també ineludible."
Juli Alandes és un dels autors participans del Tiana Negra d'enguany. És de València i la seva última novel·la Crònica negra va guanyar el Premi Enric Valor de Novel·la en Valencià 2011. L'autor ens parla de la seva participació al festival i dels seus projectes com a escriptor. 

:: Quan i com coneixes el festival Tiana Negra? 
Em sembla que em vaig assabentar del primer Tiana Negra l'endemà d'haver-se acabat, però tractant-se de mi això és un gran èxit, no us penseu. Vaig als museus els dilluns i em sorprenc sempre de trobar-los tancats i, encara que no jugo a la loteria, aquells números que m'encolomen i resulten premiats no els cobro mai, ja que sempre se'm passa el termini...

::  Com creus que contribueix el festival a la novel·la negra catalana?
Tiana Negra és, senzillament, imprescindible. Negra i catalana. Necessària, perquè la catalanitat, a València com a Barcelona, no pot ser un complement. I la participació valenciana m' hi sembla també ineludible. L'Estat espanyol sap molt bé què fa quan posa barreres que culturalment no poden ni han d'existir. Certa mentalitat provinciana que es pren per catalanista, a València com a Barcelona, fa el mateix.

:: Crònica negra és una novel·la que barreja el misteri amb la història, i l’actualitat. 
En Crònica negra, de fet, Miquel és un barceloní que arriba per atzar a la València de 1987 i es troba amb un món que el sorprèn, un món on la història s'ha d'alterar per a negar l'origen català dels valencians, fruit de la conquesta de Jaume I, magistralment narrada en la Crònica reial del segle XIII, a la qual fa referència el títol de la novel.la. És un policia novell, que no ha pogut acabar la carrera de Filosofia perquè els ministres wertgonyosos no són cap novetat (potser la novetat és que ja no retallen, eliminen) i es troba immers en una sèrie d'assassinats de motivació incerta.
Crònica negra compleix, doncs, els estàndards de la novel.la negra, però en travessa les fronteres. S'hi dissecciona el present a través de la visió del passat. Mata, la història? Mata, la manipulació de la història?

 ::  El seu protagonista, Miquel O’Malley,  es una barreja de cultures molt interessants; barceloní d’ascendència valenciana i cognom irlandès
No és casual, doncs, que Miquel O'Malley es trobi partit entre Barcelona i València: la seva és la normalitat que resulta anormal només administrativament. Ell, que no sap que és un titella en les mans del seu autor, ajuda a unir dos mons que forces molt poderoses volen separar. Miquel no sé si se n'adona (l'autor tampoc no és omnipotent, pobre aspirant a ídol, que no a déu), però oposa a eixes forces el poder de la vida.

:: Quan comença la teva relació amb el gènere?
Com vaig arribar a la novel·la negra? De negre que estava. I no pretenc penjar-me medalles, però estava negre abans, quan aquesta societat era abduïda pel miratge de la febre del ciment i les seves bases s'ensorraven, irremissiblement atretes per la força del forat negre inherent a l'ambició i la corrupció que tant plauen a aquestes neoliberals d'opereta. El crepuscle dels afortunats és la primera novel·la on apareix Miquel O'Malley, un policia madur, que entra en la quarantena, no pas el passarell de Crònica negra, perdut en una laberint personal i social. En ella, després de força esforços vans, vaig aconseguir a la fi trobar-me amb la novel·la negra, almenys amb la meva manera d'entendre-la, on el diàleg entre els personatges, ara còmic, adés transcendent, és la força motriu del relat. D'un relat, a més, compromès amb la dura realitat. I, alhora, sense perdre l'humor en la negror. 

:: Algun altre projecte en ment?
Una nova novel.la d'O'Malley sortirà, si tot va bé, que les coses van com van, aquest 2014. Una novel.la de rabent actualitat, i dic rabent fotent-me del tòpic: rabent per la ràbia que destil.la, sense perdre per això l'esperança d'una nova primavera. O'Malley, indignat i apallissat per antidisturbis desfermats, quines coses, abandona la policia i de nou oscil.la entre Barcelona i València, però el pes de la història ara arriba des del sud d'Àfrica. Com? Hi ha misteris que han de quedar per al lector. La novel.la negra és, per a mi, compromís social i joc. Literatura.

Gràcies Juli Alandes.


0 comentaris:

Sisena edició del Tiana Negra el 19 i 20 de novembre de 2018

Programa

Blog Archive

·Subscriu-te via correu-e

Introdueix el teu correu electrònic:

Amb la col·laboració de:

·Seguidors